Lanolin til uldbukser - hvordan gør man?

Hvordan og hvornår skal jeg give uldblebukserne lanolin - hvad skal jeg bruge? spørgmål jeg ofte møder i de forskellige facebookgrupper. Der er flere forskellige metoder.

Den hurtige og dyreste er at købe et færdig blandet produkt, som Ulrichs og følge vedledningen på flasken - men det er bestemt også den dyre løsning. Min erfaring er, at det er et rigtig godt produkt og det fungerer fint - og man kan godt lige snige et par ekstra bukser med i baljen, når man er i gang. Den står i mit skab og bruges i ny og næ.


Men en ligeså god løsning er at bruge ren lanolin fra Urtegaarden, som også kan anvendes til røde bagdele. Eneste ulempe er, at der ikke følger en opskrift med - men min opskrift kommer her:

og er til at behandle 3-4 par uldbukser


Opskrift
  1. Opløs 2 tsk ren lanolin i et krus/lille skål med kogende vand (tænk du laver et krus te - som dog kommer til at lufte af får)
  2. Hæld indholdet over i en balje/spand - der kan rumme 5-6 liter vand
  3. Tilsæt en "sjat" mild neutral sæbe - jeg bruger ca en 1/2 dl - 
  4. Tilsæt nu vand, så der i alt er 5-6 liter i baljen/spanden. Det er vigtigt, at vandet er lunkent - 37 grader.
  5. Put alle uldbukser, som du har forvasket evt. på uldprogram eller i hånden ned i baljen og lad dem ligge a) 12-24 timer, hvis det er helt nye ubrugte uldbukser, b) 6-12 timer hvis det blot er en genbehandling, fordi ulden mangler.
  6. Efter behandlingen, skyldes bukserne, så alt sæbe er ude - lanolinen bliver siddende.
  7. Virker uldbukserne lidt fedtede, så kan man afslutte med en lille sjat eddike i sidste skyllevand.

Hvornår SKAL jeg give uldbukserne lanolin?

Når uldbukserne lige har fået lanolin, vil man opleve at trods våd stofble under uldbuksen, så er bukserne tørre uden på. Måske mærkes de lidt fugtige på ydresiden efter en nat. Hvis man lugter til uldbukserne og de egentlig bare lugter/dufter af "får" blandet med sæbe - virker lanolinen rensende - det er så smart. 

Husk at uld er super sugende og kan rumme store mængder af fugt. Derfor er det smart at have 2-4 par at skifte i mellem - fordi uldbukserne har godt af, at blive tørret efter brug - da det ofte er fugtige på indersiden.

MEN den dag, hvor du tænker argh - jeg synes ikke uldbukserne holder tæt eller hvis uldbukserne lugter af urin/tis, så er det tid til genbehandling. Så følges opskriften ovenover.

Skal uldbukser være lavet af 100% uld?

100 % uld virker bedst - men er også mest sart. Jeg har eksperimenteret med forskellige sammensætninger i forhold til uldbukser. Derfor er mit svar  NEJ - MEN, der skal været et højt indhold af uld. Må ulden være Super Wash og hertil vil jeg svare - det er ikke det bedste, men det fungere fint. Det eneste man skal være obs på er, at der skal lidt flere lanolinbehandlinger til. 

Det positive ved uldbukser der ikke er 100% uld er klart, at skulle et par uldbukser, som er strikket af strømpegarn, smutte med ind i vaskemaskinen på et almindeligt 40 graders vaskeprogram - så er de ikke krympet til dukke størrelse, når de kommer ud af maskinen. 

De bedste uldbukser er selvfølgelig lavet af 100% uld - uanset og det er købte eller hjemmestrikket.
Men uld er også mega sart og uldbukser fra Disanas bliver hurtigt triste, hvis man ikke behandler dem efter alle kunstens regler.

Derfor har jeg afprøvet flere forskellige blandinger i både strikstoffer og garn. Og min konklusion er, at hvis et produkt har min 75 % uld eller der over - kan man godt give produktet lanolin og bliver yderst funktionsdygtigt. Det kræver blot lidt mere tålmodighed. Herhjemme har vi haft tynde uldbukser strikket af strømpegarn, som jeg har brugt til dagsbrug.






Kommentarer